Singgahsana Kitchen
Just another WordPress.com site

Bubur Candil Keledek Bersama Sagu

Masih lagi entri keledek. Mee kari dah buat…donut pun sudah…tapi keledek masih ada belen lagi dalam fridge….dah siap rebus dan lecek….nak buat apa lagi yer?? Saya buka laptop. Sedang kepala duk berfikir….jari jemari ligat menari pada keyboard….surf internet. Surf punya surf….nampak lah satu blog tu. Hati pun berkata, menarik juga kalau dicuba resepi ni….lagipun memang mencari resepi menggunakan keledek sebab nak perabihkan keledek yang tinggal tu….apalagi terus print.


Resepi hanya sebagai base. Saya hanya follow bahan tapi tang sukatan tu….cuma buat ikut sesedap tangan je….sebab buatnya pun tak lah rumit sangat. Begitu juga ketika memasak santan….saya masukkan gula merah sekaligus ke dalam santan seperti kebiasaan memasak bubur yang lain. Tapi hasilnya, candil ni memang sedap sesuai dengan citarasa saya. Malah lebih enak jika cukup terasa gula melakanya. Apa-apa pun saya perturunkan resepi asalnya di bawah.

BUBUR CANDIL KELEDEK BERSAMA SAGU

Bahan-Bahan

  • 200 gm keledek siap lecek
  • 1 1/2 cawan tepung sagu/ubi
  • tepung pulut secukupnya
  • 2 cawan santan pekat
  • 3 keping manisan sederhana besar@gula melaka
  • 1 senduk gula merah
  • gula pasir sekiranya kurang manis
  • 1 genggam sagu biji [cuci & ditos]
  • 5 helai daun pandan
  • secubit garam
  • Air secukupnya

Cara

  • Uli keledek lecek dengan tepung sagu dan tambah tepung pulut sedikit-sedikit hingga tidak melekat pada tangan.
  • Didihkan air dan mula gentel adunan kecil-kecil dan masukkan dalam air mendidih tadi hingga gentelan tepung tadi timbul menandakan dah masak (setelah masak, saya masukkan terus ke dalam bekas yang berisi air biasa sementara memasak santan).
  • Untuk Kuahnya: Masak manisan dan gula merah bersama 1 cawan air dan simpulan daun pandan hingga gula-gula itu larut. Tapiskan.
  • Di periuk lain masukkan air gula dan air secukupnya hingga mendidih. Masukkan santan dan garam. Sentiasa dikacau agar santan tidak berketul. Masukkan sagu biji pula.
  • Bila kuah mendidih, toskan candil dan masukkan ke dalam kuah. Kacau dengan lembut dan biarkan di atas api seketika.

Sumber : anissdairy.blogspot


***gula melaka, gula merah dan gula pasir boleh diadjust mengikut rasa manis masing-masing
***lebih elok jika menggunakan keledek merah, oleh kerana saya guna keledek putih jadi saya tambahkan sedikit pewarna lemon yellow.
***untuk candil saya guna sudu penyukat 1/2 tsp supaya kelihatan cantik dan sama besarnya

No Responses to “Bubur Candil Keledek Bersama Sagu”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: